Tiyatro Kedi'nin kapalı gişe oyunu Müfettiş Sivas’ta sahnelendi.

AHMET ERÇELİK

Tiyatro Kedi'nin kapalı gişe oyunu Müfettiş Sivas’ta sahnelendi.Fidan Yazıcıoğlu Kültür Merkezinde Radar Organizasyon Alper kököz ve İsa Tatlısı  Organizasyonu tarafından sahnelenen Oyunun biletleri aylar öncesinden tükendi.Sivas halkının yoğun ilgi gösterdiği Oyunda Haldun Dormen'e ve Ekibine Sivas seyircisi yoğun ilgi gösterdi.2 saat 2 Perde olan Oyunda Nikolay Gogol’ un 1836’da yazdığı ve aynı tarihte ilk defa Rusya’da seyircisi karşısına geçen ‘Müfettiş’ oyunu Tiyatro Kedi’ nin bu seneki repertuarına girmiş. Ne yalan söyleyeyim, sahnelerde dram anlamında uzadıkça uzayan yapımlar iyiden iyiye canımı sıkmaya başlamışken, uzun zamandır ‘komedi’ alanında Türkiye Tiyatrosu büyük çıkmaz içinde oradan oraya savruluyordu. Geçen sene Oyun Atölyesi’ nin başarılı ‘Dolu Düşün Boş Konuş’ komedisinin ardından komedi alanında kaliteli projelerin çıkacağına inancım biraz tazelendi, bu sezon da Tiyatro Kedi inancımın ivmesini yukarıya doğru büyük bir heyecanla çekti. Cenk Tunalı’ nın yönetmen koltuğuna oturduğu; Haldun Dormen, Tolga Güleç, Hakan Altıner, Selda Özbek Orpak, Emre Büyükpınar, Savaş Bayındır, Tayfun Yılmaz, Burcu Akyürek, Barış Kıralioğlu, Caner Tör ve Efe Yeşilay’ ın sahneye çıktığı gösteri, bugüne kadar izlediğim en sade, doğal, tempolu ‘Müfettiş’ oyunu özelliğini taşıyor.

Oyun, Çarlık Rusya’sında taşrada geçen bir öykü. Kokuşmuş bürokratik düzen içinde; rüşvetin, adam kayırmanın, iş yapmamanın kol gezdiği devlet hiyerarşisini eleştiren Gogol, bunu komedi yüklü konuyla bizlere sunuyor. Yönetmen Cenk Tunalı, Gogol’ un genel hatlardaki oyununa dokunmadan karakterlerin meslekleriyle ufak oynamalar yapmış. Oyunun baş kahramanı Hlestekov, Petersburg’da 4. sınıftan, sıradan bir memurken seyahati sırasında uğradığı bir taşra kasabasında hayatı sil baştan değişir. Kasabaya başkentten bir müfettiş geleceğini haber alan Kaymakam, kasabanın ileri gelenlerini toplayıp, müfettişin her anlamda gönlünün hoş edilmesi gerektiği söyler. Hlestekov’ u kaldığı handa sırf güzel giyiniyor diye müfettiş zanneden taşradakiler büyük bir yanılgı içine düştüklerini çok sonra anlayacaklardır. Hlestekov kasabalının çürümüş düzenine tanık oldukça, kumarda kaybettiği parasını rüşvetle tüm bürokratlardan toplar. Devlet sistemi tamamen çökmüş, Çarlık Rusya’sında ahlaki tüm değerler yok olup gitmektedir. Rüşvetle işlerinin iyi gidildiğine dair rapor yazılmasını isteyen üst yöneticilerin trajikomik halleri komedinin en büyük unsurunu oluşturur.

Cenk Tunalı’ nın yönetim alanında gösterdiği başarıyı şu ölçülerde sıralayabilirim; kendisinden önceki ‘Müfettiş’ sahnelemelerinin aksine, özellikle Hlestekov’ un Kaymakam karısı ve kızıyla geçirdiği bölümleri uzun uzadıya tutmamış. Oyunun karakterlerini derinlemesine sunmadan, sistem içinde ne haltlar karıştırdıklarını küçük küçük sözcüklere yüklemiş. Hlestekov rolünü tamamen ön plana çıkarmaktan kaçınıp, sahnedeki tüm karakterleri aynı ölçüde kullanmayı tercih etmiş. Komediyi kelimelerin gücünden çok, bedensel eylemlerin üzerine yıkmış. Yönetim alanında sıraladığım olumlu durumların belki de en önemlisi, sahne tasarımının boğucu Rusya görüntüleri oluşturmaması. Her karakterin ayrı ayrı fotoğraflarının konulması, ekibin eşit ölçüde sahnede yer aldığını bizlere kanıtlıyor. Tiyatro Kedi ‘ekip başarısı’ yakalarken yönetim alanında gösterdiği başarı ilk göze çarpan unsur.

Hlestekov rolünde karşımıza geçen Tolga Güleç, gösterinin ‘mihenk taşı’ rolünü harika bir performansla sergilemiş. Özellikle ‘han’ sahnesinden başlayıp, kaçış anına kadar olan bölümde kendi sahnesinde harikalar yaratıyor. Abartıdan uzak, üç kağıtçı bir insanın en doğal halde insanları nasıl soyduğuna tanık oluyoruz. Kaymakam rolünde, 87 yaşında sahnelerde ışıl ışıl parlayan Haldun Dormen kokuşmuş sistemin çarklarını en net haliyle aktarıp, Güleç’ in de sahnedeki önünü sonuna kadar açmış. Hakan Altıner’ in ‘Hakim’ rolündeki temposu, Barış Kıralioğlu’ nun ‘Uşak Osip’ te oyuna kattığı büyük komedi, Selda Özbek Orpak ve Burcu Akyürek’ in çatışmalı komediyi perçinlemesi gösterideki öne çıkan ayrıntılar. Bunun yanında ekibin tamamını sahnedeki enerji anlamında başarılı bulduğumu belirtmeliyim.

Tiyatro Kedi Gogol’ un ‘Müfettiş’ oyununu sahneleyerek içinden geçtiğimiz politik döneme de gönderme yapıyor. Oyun Rusya’da geçiyor, ama yaşanılanların tamamı bizde görmek pekala mümkün. Gösteriyi not almanızı öneririm, iki perde ortalama iki saat süren oyun içinden geçtiğimiz politik dönemde hepinize bir ayna tutacak.

Oyun Öncesi My Sivas'a konuşan Oyuncular Sivastan mutlu ayrılacaklarını söylediler.

Haldun Dormen;

“Müfettiş Oyunundaki Rolünüzden bahsedermisiniz “Müfettişdeki rolüm çok enteresan.İlk defa ahlaksın bir adamı oynuyorum.
1954’te Cinayet Var adl Oyun ile Türk Seyircisinin karşısına çıktınız.Bu nasıl bir duyguydu?

Çok heyecan verici bir duyguydu.Amerika’da defalarca sahneye çıkmış olmama rağmen ama ilk defa arkadaşlarımın karşısına çıkıyorum.Çok heyecan vericiydi.

Oyunlarınınız nelerden etkilenerek yazdınız?

Oyunlarımı benim 12 tane oyunum var.Hepsi müzikaldir.Hepsi tiyatroda geçiyor.

1996’da sinemaya merhaba dediniz.İki başarılı film size ait.Bozuk Düzen ve Güzel Bir Gün İçin.Sinema maceranız kısa sürdü bunun sebebi nedir?

Sebebi çok basit.Fimleri ödül kazandır para kazandırdı.Onun için film yapamadık.

Türkiye’deki tiyatroları nasıl buluyorsunuz?

Şu anda Türkiye’de tiyatrolar çok iyi durumda.Herkes kötü diyor ama,Genç alternatif tiyatrolar var.Yeni Yazarlar ve Oyuncular çıkıyor.Türk Yazarların olması tiyatronun temelidir.

Birde arada 8 senelik bir gazetecilik deneyiminiz oldu.Biraz o dönemden bahsedermisiniz?

Radyo Televizyonu yapıyordum.Yazılar yazıyordum.Abdi İpekçi dodtumdu.O yönlendirdi.

Yeşil Işık filmi olsun,Gülben Ergen ile ve Kenan Işığad acil şifalar diliyorum.Şarkı yarışmasında sunuculuk yaptığınız dönem olsun.Size ayrı bir ün kattığını düşünüyor musunuz?

Ben önce rol yapmak istemememiştim.Pop Star diye bir şarkı yarışmasında yaptık.İlk başta yapmak istemedim sonra yaptım.

Son olarak Sahne Tozu Tiyatrosunun Sanat Yönetmenliğini yapıyorsunuz.Biraz bundan bahseder misiniz?

Evet Sanat yönetmenliği yapıyorum.

Müfettiş Oyunundaki Rolünüzden bahseder misiniz?
 

Hakan Altıner

Müfettiş Oyununda yargıcı oynuyorum. Bir İlçenin tek yargıcı. Ama bazen günümüzde de yansımaları olduğu için bir yargıcı oynuyorum.
 

Barış Kiralıoğlu

 Müfettiş'te bir Uşağı oynuyorum.Onla beraber yolculuğa çıkıyorum.

Burcu Akyürek

 “Müfettiş Oyundaki rolünde ise Kaymakamın kızını oynuyorum.

Efe Yeşilay

 “Oyunda kasabanın önde gelen bir kişiyi canlandırıyorum.Kardeşimle birlikte oynuyoruz.Kimi zaman kardeşimizi satıyoruz.

Selda Özbek Orpak

Ben Kaymakamın karısı Haldun Dormenin karısını oynuyorum.Yani o dönemdeki kadınlar gibi rütbeye aşık herşeyi senginlikle yaşayan kadınlardan bir tanesidir.

  • Sizi ilk olarak Bizimkiler Dizisinde Katilin Eseri Şengülle tanıdık. Daha sonra Gurbetçiler Dizisi,Yazlıkçılar Dizisi,Selena Şimdi yeni dizi var mı? 

Şu anda Trt 26.’sını çektik. Baba Candır Dizisi.2 tanede Oyunum var.

  • Bizimkiler Dizisi uzun soluklu bir diziydi.Dizide çok kayıp oldu.Mehmet Akan,Aykut Oray gibi.Bizimkiler dizisinde oynamak nasıl bir duyguydu?

Öğrenciliğimin devamı gibi bir duyguydu. Öğrenciliğimn bitmişti oraya ustalarla çok iyi oyuncularla tanışma fırsatı buldum. Orda gerçek bir aileydik.

Tolga Güleç

Müfettişi oynuyorum. Haldun Dormen ve ekiple çok güzel roller yakladık.

  • Şu anda hangi dizilerde oynadınız?

Öyle Bir Geçer Zaman ki,Hayat Ağacı en son ise Son Çıkış var.

  • Günlük hayatnızda neler yapıyorsunuz?

Spor yapıyorum.Play Station oynuyorum.

Savaş Bayındır

 “İki tane esnaftan bir tanesini onuyorum.

Emre Büyüpınar

Müfettiş Gogolün yazdığı bir oyun. Ben orada Postane Müdürünü oynuyorum.

  • Gece Yolcularının Meyhanel Sen adlı klibinde Tuğçe Kurşunoğlu ile oynadınız.Yeni projeler var mı?

2  Oyunum var.Bir bu bir de Aydan Şener'le oynadığım bir oyun var.